Blogi

26.1.2018 7.00

Paikallinen sopiminen tuo haasteita neuvonnalle – etenkin verkostoissa

Saara Aikio, Akavan Erityisalojen neuvottelupäällikkö



SaaraAikio_blogikuva

Erilaiset sosiaalisen median verkostot ja netin keskustelupalstat auttavat ihmisiä asiassa kuin asiassa. Verkostoissa saa nopeasti vastauksia ja kysymysten esittämisen kynnys on matala. Näin varmasti on ja hyvä niin.


Kaikki tuntevat vauva.fi-keskustelupalstan, josta saa vastauksen mihin tahansa kysymykseen. Onhan se edelleenkin olemassa, mutta onneksi on tullut myös hallitumpia ja tiettyihin teemoihin keskittyviä ryhmiä. Niissä on mahdollista saada vertaistukea, ymmärtämystä, esimerkkejä tai vaikka konkreettisia neuvoja juuri niiltä ihmisiltä, jotka ovat myös kiinnostuneita samoista aiheista. Voiko siellä saada varmoja vastauksia ja voiko niihin luottaa? Se on toki jokaisen itse harkittavissa ja lähdekritiikki on todella tärkeää.


Perinteinen googlaaminenkin voi tuottaa tulosta ja sen avulla on mahdollista löytää vastauksia kysymyksiinsä, mutta usein tämäkin haku ohjaa vauva.fi-sivustolle. Sieltä löytyvä vastaus voi olla oikein, mutta se voi olla myös väärin.


Jos ajatellaan työelämään liittyviä kysymyksiä, niin valitettavan usein keskustelujen vastaukset alkavat sanoilla ”Musta tuntuu…” tai ”Oon kuullut, että…” tai ”Kaverin työpaikassa sanottiin…” tai ”Eiks sen pitäis mennä…”. Luottaisitko itse näillä sanoilla alkavaan vastaukseen? Usein nämä keskusteluketjut ovat myös varsin pitkiä ja vieneet kysyjältä paljon aikaa. Saman asian olisi voinut hoitaa yhdellä yhteydenotolla liittoon. Ammattiliittojen työsuhdeneuvonta on myös matalan kynnyksen toimintaa ja erittäin yksilöllistä.


Nykyisen paikallisen sopimisen ilmapiirissä vastausten antaminen vaikeutuu. Mitä enemmän tehdään paikallisia sopimuksia, sitä huonommin ”meillä asia on näin” -vastaus toimii. Eivät liitotkaan tiedä, mitä kaikkia sopimuksia työpaikoilla on tehty, mutta tähän osataan varautua eri tavalla. Yleensä vastauksen antaminen edellyttää asian tarkempaa selvittämistä tai tulee ottaa huomioon muita asiaan liittyviä seikkoja. Liiton asiantuntijan tehtävä on esittää tarvittavat lisäkysymykset. Jäsenen ei siis tarvitse tietää, mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon.


Työelämään liittyvissä kysymyksissä netin verkostot ja liiton työsuhdeneuvonta painivat siis eri sarjoissa eli eivät ole kilpailijoita. Molempia tarvitaan ja ammatillinen vertaistuki omissa ryhmissä on arvatenkin hyödyllistä. Liitot tarjoavat yksilöllistä neuvontaa, paljon verkostoitumismahdollisuuksia ja mahdollisuuksia kehittää osaamistaan joko ammatillisesti tai työelämään liittyvissä muissa kysymyksissä. Toisaalta erityisesti yhden asian kampanjointiin some-kanavat ovat vertaansa vailla.


Yhtä kaikki, turvaudun edelleen vauva.fi-palstaan, jos haluan tietää oikean mullanvaihtoajan anopinkielelle.


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje