Blogi

12.4.2018 12.20

Paikallisen sopimisen tarina jäseneltä

Eeva Viljanen, teknisen viestinnän asiantuntija, ALTEN Finland



EevaViljanen

Olin vuosikymmen sitten teknisen viestinnän palveluja tarjoavan yrityksen palveluksessa ja oman paikallistoimiston luottamusmies.


Koko yrityksessä oli Suomessa töissä tuolloin nelisensataa henkilöä ja omia edustettavia minulla oli noin 50. Taloudessa elettiin hyviä aikoja, asiakkaita riitti ja yritys kasvoi.


Edellinen STTK:lainen työehtosopimus oli päättymässä ja työnantaja halusi vaihtaa akavalaiseen neuvottelukumppaniin ja samalla testata miten paikallinen sopiminen toimii yrityksessä. Tätä tarkoitusta varten jokaiselle Suomen-toimipisteelle valittiin oma luottamusmies ja perustettiin neuvottelutoimikunta, johon saatiin mukaan asiantuntijoiksi työmarkkinajuristikaksikko YTN:stä.


Tavoitteeksi siis otettiin yrityskohtaisen työehtosopimuksen luominen. Toimikunta tapasi noin vuoden ajan ja teimme perusteellista työtä, aika ajoin selvittäen henkilöstön yleistä mielipidettä eri teemoihin. Työmatka-ajan korvaamisessa oli ollut pitkään epäselvyyksiä ja se hiersi osapuolten välejä. Henkilöstö myös koki olevansa palkkakuopassa, joten palkankorotuspaineita oli.


Haastavista teemoista huolimatta neuvottelut sujuivat hyvin ja mielestäni tuolloin työnantajalla oli halu päästä molempia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun. Ja kuten sanottu, hyvää riitti jaettavaksi. Omalta kohdaltani koin tärkeäksi säännöllisen tiedottamisen neuvottelujen etenemisestä, mistä sainkin kiitosta omilta edustettaviltani. Sekin on tiedottamista, että toteaa neuvottelujen etenevän, vaikkei mitään konkreettista edistysaskelta olisi otettu.


Huolellisen valmistelun jälkeen yrityskohtainen työehtosopimus saatiin valmiiksi ja allekirjoitettiin. TESissä sovittiin niin työmatka-ajan korvaamisesta kuin varsin tuntuvista indeksikorotuksistakin. Edelleen ajattelen, että kyseinen TES oli hyvä, vaikka sittemmin yrityskohtaisesta sopimisesta onkin yrityksessä luovuttu. Oleellista onnistumisen kannalta oli mielestäni riittävän ajan varaaminen selvitystyölle ja neuvotteluille, molempien osapuolten yhteinen tahtotila luoda uusi sopimus sekä työmarkkinajuristien asiantuntemuksen käyttö.


Vaikka kymmenisen vuotta sitten yrityskohtaiset TESit taisivat olla harvinaisuus, tällä hetkellä paikallisesta sopimisesta puhutaan paljon. Se tuntuu olevan toivottua yleensä työnantajien keskuudessa.


Mielestäni paikallisen sopimisen mahdollisuuteen kannattaa suhtautua avoimin mielin, kunhan taustalla on tosiaan aito halu yhteiseen, tasavertaiseen sopimiseen. On erittäin tärkeää, että neuvotteluosapuolet ymmärtävät sovitut asiat samalla tavoin, eikä tulkinnanvaraa jää.


Paikallinen sopiminen pitäisi mielestäni myös aloittaa silloin kun asiat ovat taloudessa hyvin ja yrityksellä on varaa panostaa sopimiseen, tällöin on mahdollista saavuttaa molemminpuolisia joustoja. YT-neuvottelut ovat kuitenkin eri asia. Kannustan siis ehdottomasti keskustelemaan paikallisesta sopimisesta. On hyvä kuitenkin muistaa, että kyse on kahden kaupasta!


www.sovitaanvaan.fi



Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi


Nimimerkki
Otsikko
Kommentti *
Älä täytä
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei kommentteja


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje