rss Artikkelit

25.9.2018 12.40
AI_is_here_Alli_Alho_web
– Tekoäly auttaa ihmisiä tekemään työnsä tehokkaammin, Harri Ketamo korosti Dare to Learn -tapahtumassa.

Tekoäly auttaa oppimaan oikeita asioita


Mitä oppiminen on tekoälyaikana, miksi johtajan pitää olla kuin valmentaja ja miksi palautteen antaminen on tärkeää? Muun muassa tätä pohdittiin Dare to Learn -oppimistapahtumassa.


Tasaisin väliajoin lehdet täyttyvät uhkakuvista, joissa povataan tekoälyn, robotiikan ja automaation vievän valtavasti työpaikkoja. Tekoälytutkija ja -yrittäjä Harri Ketamo haluaa kuitenkin rohkaista työnsä puolesta pelkääviä.


– Vaikka työpaikat häviävät, taidot pysyvät ikuisesti. Aina syntyy jotain uutta, Ketamo korosti Akavan Erityisalojen ja Tekniikan Akateemisten yhteisessä työpajassa, joka järjestettiin osana Dare to Learniä 18. syyskuuta.


Porilaisen Headain perustajan ja hallituksen puheenjohtajan Ketamon mukaan tekoäly tarjoaa loistavat mahdollisuudet oppia uudenlaisia taitoja entistä nopeammin ja tehokkaammin.


– Tekoäly auttaa ymmärtämään, mitä pitäisi oppia, mistä saa tietoa ja miten varmistetaan, että opitaan työelämän kannalta oikeanlaiset taidot, Ketamo havainnollistaa.


Hän ottaa esimerkiksi työpaikkailmoitukset. Tekoälyn avulla voidaan analysoida miljoonia työpaikkailmoituksia, ja vetää yhteen, minkälaisia taitoja tarvitaan esimerkiksi tietyllä maantieteellisellä alueella tai teollisuuden alalla.


– Kun nämä tiedot yhdistetään koulutusjärjestelmämme tuottamaan osaamiseen, saadaan selville aukkopaikat.


Ja mihin tarvitaan koulutusta ja mitkä opimme esimerkiksi harrastusten kautta tai työssä, Ketamo summaa.


Tekoäly voisi auttaa myös avaamaan silmät uudenlaisille uravaihtoehdoille. Esimerkiksi Linkedin-profiileja analysoimalla voidaan nähdä, minkälaisia taitoja on kunkin ammattinimikkeen taustalla.


– Se auttaa hahmottamaan, mille alalle omat taidot sopisivat, Ketamo sanoi.


Ministeri: Uudenlaisia malleja ja rahoitusratkaisuja tarvitaan

Osaamisen jatkuva kehittäminen ei ole kuitenkaan mahdollista, jos sitä tukevat rakenteet eivät ole kunnossa. Tilastokeskuksen Aikuiskoulutustutkimuksen mukaan työnantajan tukeman henkilöstökoulutuksen määrät ovat vähentyneet koko 2000-luvun ajan. Nyt olemme jo alemmissa luvuissa kuin vuonna 1990.


– Elinikäisen oppimisen merkitys korostuu tulevaisuudessa. Tarvitsemme uudenlaisia malleja ja rahoitusratkaisuja, sanoi opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen.


Hyvä vaihtoehto tähän olisi Akavan Erityisalojen ja kahdeksan muun liiton ehdottama osaamistili, joka jakaisi jatkuvan oppimisen kustannuksia työntekijöiden, työnantajien ja valtion kesken.



Akavan Erityisalat ja Tekniikan Akateemiset järjestivät Dare to Learn -oppimistapahtumassa 18.9. työpajan, jossa pohdittiin tekoälyn vaikutuksia ja hyötyjä oman oppimisen ja työn osalta. Tutustu työpajan kysymyksiin ja vastauksiin tästä. Akavan Erityisalojen jäsenyhdistyksistä mukana olivat Specia, TAKU, KAJ, Kumula, MAL ja Aito HSO.


> Akavan Erityisalat ja Tekniikan akateemiset TEK: Suomesta eettisen tekoälyn kärkimaa


Teksti: Aku Karjalainen
Kuva: Alli Alho


Palaa otsikoihin ›